Afspraak verplaatsen of annuleren

Beleid voor het afzeggen en verplaatsen van afspraken

Wij begrijpen dat er soms urgente situaties ontstaan waardoor je een afspraak moet afzeggen of verplaatsen. Om onze zorg voor iedereen beschikbaar en betaalbaar te houden, hanteren wij enkele regels om last-minute afzeggingen en verplaatsingen te beperken. Op deze pagina vind je ons beleid hieromtrent.

Praktijkregels voor het afzeggen of verplaatsen van afspraken

Op dit moment gelden de volgende regels m.b.t. het afzeggen of verplaatsen van een afspraak:

  • Tot 24 uur van tevoren kun je jouw afspraak kosteloos afzeggen of verplaatsen, zonder opgaaf van reden.
  • Bij afzeggingen binnen 24 uur van het moment van de afspraak zijn de kosten voor de gereserveerde tijd voor jouw rekening, tenzij er sprake is van een geldige en dringende reden. Onze medewerkers bepalen of hier sprake van is.
  • Het verplaatsen van afspraken binnen 24 uur is enkel kosteloos als er binnen die termijn een alternatief tijdstip beschikbaar is. Als dit niet mogelijk is, worden de kosten van de afspraak alsnog in rekening gebracht. Verplaatsen binnen de termijn is een service en geen recht.

Afspraak afzeggen binnen 24 uur

Indien je jouw afspraak binnen 24 uur voor het geplande tijdstip moet afzeggen, gelden de volgende regels:

  • Je moet ons zo snel mogelijk informeren, bij voorkeur telefonisch, maar uiterlijk binnen 2 uur na het ontstaan van de reden voor afzegging.
  • Een reden voor afzegging is altijd vereist. Indien deze reden geldig is en er in de afgelopen 6 maanden nog geen coulance is verleend, kunnen we je tegemoetkomen.
  • Heb je in de laatste 6 maanden al gebruik gemaakt van coulance? Dan worden de kosten van de afspraak alsnog in rekening gebracht, ongeacht de reden.
  • Privéomstandigheden of het niet opgeven van een reden leiden altijd tot het in rekening brengen van de kosten.

Kosten

Bij het afzeggen binnen 24 uur worden de volgende kosten in rekening gebracht:

  • Zorgkosten tot €50: 100% van de kosten
  • Zorgkosten tussen €50 en €120: 70% van de kosten
  • Zorgkosten tussen €120 en €200: 45%, met een maximum van €75
  • Zorgkosten boven €200: 30%, met een maximum van €150

Bezwaar indienen

Zijn er volgens jou zwaarwegende redenen waarbij je een verzoek wilt doen tot kwijtschelding van (een gedeelte van) de in rekening gebrachte kosten? Stuur dan een e-mail naar nota@smcflevoland.nl met bewijslijst waarom je niet in staat bent geweest de afspraak na te komen. De office manager beoordeelt jouw verzoek en komt binnen 2 weken na ontvangst van de e-mail tot een uitspraak.

Klaar om de beste versie van jezelf te worden?

Ons team kijkt graag samen met jou naar wat je nodig hebt om je doelen te behalen. We begeleiden je stap voor stap door het traject en staan altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden.

Afspraak maken